Familia creştină este viitorul Europei
Zagreb, 5. În faţa scăderii demografice actuale, generalizate, în Europa, preocupantă atât în termeni sociali cât şi culturali şi asupra căreia are incidenţă tipul de politici familiare desfăşurat de diferitele ţări şi mai ales climatul cultural răspândit care influenţează mult asupra comportamentelor personale şi sociale, modelul de familie creştină apare ca o propunere fericită, care trebuie promovată, deoarece arată că este posibil a trăi aşa cum invită Isus Cristos, mărturisind valorile fundamentale ale omului. În sinteză maximă, acesta este mesajul care rezultă din Declaraţia despre demografie şi despre familie conţinută în comunicatul final al adunării plenare anuale a Consiliului Conferinţelor Episcopale din Europa (CCEE), desfăşurată între 3 septembrie – 3 octombrie la Zagreb, în Croaţia.
Tema adunării, „Demografia şi familia în Europa”, a fost aprofundată printr-o cercetare promovată de toate Conferinţele episcopale şi a cărei sinteză a fost încredinţată monseniorului Carlos Simón Váscquez, subsecretar al Consiliului Pontifical pentru Familie, lui Lola Velarde, membru al Consiliului Pontifical pentru Laici precum şi preşedinte al Reţelei europene a institutului pentru politici familiare, şi medicului lituanian Virgilijus Rudzinskas. În faţa aşa-numitei ierni demografice, din partea catolică este necesar, conform episcopilor, „să se crească într-o credinţă mai conştientă şi documentată pentru a putea evalua cu simţ critic cultura dominantă care a pus în discuţie valori cum ar fi viaţa umană de la începutul ei până la sfârşitul natural, persoana în structura sa obiectivă, libertatea ca responsabilitate morală, fidelitatea, iubirea, familia”.
În acest sens – se citeşte în Declaraţie – este în mod serios îngrijorătoare dezbaterea din aceste zile, la Consiliul Europei, care vrea să limiteze dreptul la obiecţia de conştiinţă a personalului medical pentru a face mai uşor accesul la avort. Adunarea parlamentară ar trebui să voteze textul poimâine, joi. Aspectul cel mai problematic, subliniază CCEE în comunicatul final, se află în faptul că se recomandă celor patruzeci şi şapte de state membre ale Consiliului Europei să limiteze dreptul la obiecţia de conştiinţă a medicilor deoarece el ar împiedica accesul la avortul direct, care este considerat ca un „drept”. Textul, afirmă episcopii, „este gata să contrazică ceea ce apare o mare cucerire a culturii şi a jurisprudenţei europene: libertatea de conştiinţă. Există o răsturnare a judecăţii morale: avortul devine un drept şi obiecţia de conştiinţă este văzută cu suspiciune, într-un fel non-morală.
Toate acestea arată că, „în afară de necesitatea de a ţine bine înrădăcinată şi vie credinţa, este nevoie să se creadă în capacitatea raţiunii de a descoperi adevărul lucrurilor în ele însele şi al eticii”. Dacă aşa-numita postmodernitate pare să fie caracterizată de o neîncredere substanţială faţă de raţiunea umană, prezenţa Bisericii catolice, în acest context, trebuie să fie inspirată din speranţă: „Speranţa noastră este Isus Cristos – scriu preşedinţii Conferinţelor episcopale din Europa – şi trebuie să ştie să perceapă semnele de atenţie şi încredere, chiar dacă sunt exprimate în formă rezervată”. Prelaţii afirmă că sunt convinşi de capacitatea conştiinţei umane de a se deschide la valorile prezente în natura creată şi răscumpărată de Dumnezeu prin intermediul lui Isus: „Biserica, conştientă de misiunea sa de a-l sluji pe om şi societatea cu vestirea lui Cristos Mântuitorul, aminteşte de implicaţiile antropologice şi sociale care derivă din el”. Pentru acest motiv nu încetează să afirme valorile fundamentale ale vieţii, a căsătoriei între un bărbat şi o femeie, a libertăţii religioase şi educative, valori pe care „se implantează şi este garantată orice altă valoare declinată pe planul social şi politic”.
Iată pentru ce familiile care primesc prezenţa lui Isus şi trăiesc conform adevărului, „nu încetează să dea mărturie despre frumuseţea şi despre corespunderea cu inima omului a ceea ce Biserica proclamă arătând că este posibil a trăi în familie aşa cum invită Cristos”. În lumina temei – conclud prelaţii – „a reieşit în toată urgenţa sa misiunea educativă conform patrimoniului milenar al Bisericii: misiune care are în Cristos, Dumnezeu adevăra şi om desăvârşit, Învăţătorul, modelul şi izvorul de har”.
Printre temele tratate la Zagreb, problema ţiganilor şi ecumenismul. Cât priveşte prima, preşedinţii sunt de acord asupra faptului ca guvernele să definească o proprie politică de imigrare, dar se întreabă şi cu privire la ce poate şi trebuie să facă Biserica pentru a îmbunătăţi convergenţa între exigenţele pastorale, drepturile unei comunităţi şi necesităţile politicii. Referitor la al doilea punct, s-a prezentat starea dialogului cu Conferinţa Bisericilor Europene şi lucrările comitetului unit. În afară de asta, a fost prezentat programul celui de-al doilea forum catolic-ortodox care se va desfăşura la Rodi, în Grecia, între 18-22 octombrie la invitaţia Patriarhului ecumenic Bartolomeu: se va vorbi despre relaţiile dintre Biserică şi stat din punct de vedere teologic.
Următoarea adunare plenară a CCEE se va desfăşura la Tirana, în Albania, între 29 septembrie – 2 octombrie 2011, la invitaţia arhiepiscopului de Tiranë-Durrës, Rrok K. Mirdita, preşedinte al Conferinţei Episcopale Albaneze.
(După L’Osservatore romano, 6 octombrie 2010)
Traducere de pr. Mihai Pătraşcu