Cuvântul Domnului

…ascultat

Mt 1,1-17

Cartea genealogiei lui Isus Cristos,fiul lui David, fiul lui Abraham: Abraham l-a născut pe Isaac; Isaac l-a născut pe Iacob; Iacob l-a născut pe Iuda şi pe fraţii lui; Iuda l-a născut pe Fares şi pe Zara din Tamarb; Fares l-a născut pe Esrom; Esrom l-a născut pe Aram; Aram l-a născut pe Aminadab; Aminadab l-a născut pe Naason; Naason l-a născut pe Salmon; Salmon l-a născut pe Booz din Rahab; Booz l-a născut pe Obed din Rut; Obed l-a născut pe Iese; Iese l-a născut pe David, regele. David l-a născut pe Solomon, din femeia lui Urie; Solomon l-a născut pe Roboam; Roboam l-a născut pe Abia; Abia l-a născut pe Asaf; Asaf l-a născut pe Iosafat; Iosafat l-a născut pe Ioram; Ioram l-a născut pe Ozia; Ozia l-a născut pe Ioatam; Ioatam l-a născut pe Ahaz; Ahaz l-a născut pe Ezechia; Ezechia l-a născut pe Manase; Manase l-a născut pe Amos; Amos l-a născut pe Iosia; Iosia l-a născut pe Iehonia şi pe fraţii lui, în timpul deportării în Babilon. După deportarea în Babilon, Iehonia l-a născut pe Salatiel; Salatiel l-a născut pe Zorobabel; Zorobabel l-a născut pe Abiud; Abiud l-a născut pe Eliachim; Eliachim l-a născut pe Azor; Azor l-a născut pe Sadoc; Sadoc l-a născut pe Ahim; Ahim l-a născut pe Eliud; Eliud l-a născut pe Eleazar; Eleazar l-a născut pe Matan; Matan l-a născut pe Iacob; Iacob l-a născut pe Iosif, soţul Mariei, din care s-a născut Isus, cel numit Cristos. Aşadar, acestea sunt toate generaţiile: de la Abraham până la David, paisprezece generaţii; de la David până la deportarea în Babilon, paisprezece generaţii, iar de la deportarea în Babilon până la Cristos, paisprezece generaţii.

…meditat

Evanghelia de azi ne prezintă o listă rece de nume, mai mult obscure; o monotonă înşiruire de generaţiuni; o istorie lungă, făcută cu ceva grandoare şi multă mizerie; la sfârşit lumina, numele binecuvântat: Isus Cristos, fiul lui David, fiul lui Abraham. O lungă rădăcină istorică face să răsară originea umană a lui Isus la iniţiativa lui Dumnezeu care îl cheamă pe Abraham şi îl face capul unui nou popor, constituindu-l depozitarul unei promisiuni. Istoria speranţei a fost începută…. Trec zile, luni, ani, secole. Între timp, între generaţii se inserează şi câteva femei. Dintre cele cinci care sunt amintite (Tamar, Rahela, Rut, soţia lui Booz, Maria), trei dintre ele au avut o viaţă mai puţin exemplară, în timp ce ultima, mama lui Isus, se îndepărtează de cele precedente.
Aşadar, istoria mântuirii se întrepătrunde cu jale, răutăţi umane, infidelităţi, dar şi cu atitudini gentile şi gesturi de bunătate. Aşa se ajunge la David: este pagina cea mai luminoasă a Israelului antic, dar pătată şi ea de o poveste neagră de adulter şi sânge: un adulter cu o crimă, foarte bine calculate, împotriva unui brav soldat din oastea regelui.
Se ajunge apoi la catastrofa exilului: este momentul cel mai obscur şi plin de suferinţă din toată istoria. Dar încă o dată Dumnezeu “scrie drept şi pe rândurile strâmbe” ale poporului său, care se revigorează. Aceasta este omenirea în care s-a născut Fiul lui Dumnezeu, pentru a o ridica şi salva.
Genealogia scrisă de Matei ne poartă la Isus la finele celei de-a treia părţi, fiecare cu paisprezece generaţii. Simetria matematică vrea să evidenţieze nu o exactitate matematică, ci o perfecţiune teologică. Isus, şi nimeni altul, este punctul de sosire al promisiunii divine şi poate fi numit frate nu numai de israeliţi, ci şi de oricare altă persoană.

Dumnezeule Preînalte, Tu te-ai coborât din cer pentru a locui cu noi păcătoşii. Vreau ca şi eu să povestesc frumuseţea iubirii Tale, de aceea dă-mi harul să urc acolo unde locuieşti Tu. Amin.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.